Monday, August 3, 2009

PBC DI CHALET AIR TERJUN TITI HAYUN, YAN : UNGKAI SEJARAH SILAM

Suatu ketika dulu, Yan merupakan daerah terpencil yang hanya menjadi tempat tempat sumber rujukan kepada segelintir sejarawan yang cinta akan sejarah dan budaya Kedah. Tidak ada apa-apa yang hendak dibanggakan dengan daerah ini. Yang ada hanyalah kesan-kesan tinggalan sejarah berupa candi-candi sebagai bukti bahawa pernah wujud sebuah Kerajaan Hindu di sana.

Peserta sedang mendengar slot yang disampaikan oleh penceramah


Namun tidak ramai yang tahu bahawa daerah Yan juga merupakan pusat pemerintahan dan pentadbiran Kerajaan Kedah tua. Sebuah kerajaan Islam yang berjaya mendominasikan dan menghapuskan adat dan budaya Hindu yang sekian lama bertapak dan berakar umbi si sini. Ia adalah tempat pertemuan dan pengumpulan barang dagangan dari negara Arab dan India yang masuk melalui laut dan terus menyusuri sungai hingga sampai ke Lembah Bujang.

Penuh bergaya walaupun 'tiada merdu suara'


Kini segala-galanya telah berubah, HPA kembali ke daerah ini dengan Slogan "HPA BOLEH". Satu slogan keramat yang mengungkap kembali nostalgia silam akan kehebatan sebuah perniagaan yang dimiliki oleh umat Islam. PBC yang di adakan di Chalet Titi Hayun, sebuah kawasan pergunungan yang dikelilingi hutan belantara dan deruan air terjun menjadikan suasana sungguh tenang dan mendamaikan. Seramai 72 peserta telah hadir.

Kelihatan kumpulan peserta yang memenangi persembahan LDK


PBC yang berlangsung pada 31 Julai hingga 02 Ogos 2009, diketuai oleh Pengarah Jati Intan (PJI) Muzaffar Aliyasak, dibantu Pengarah Jati Emas (PJE) Siti Norwanda, PJE Ustaz Asri Hussain, PJ Wan Robeingah dan beberapa orang lagi pemimpin tempatan.

Barisan pemimpin, fasilitator dan peserta bergambar kenangan

Beberapa pemimpin KPU telah dijemput menyampaikan slot. Mereke ialah PJM Haji Ismail, PJI Mohd Aseri hanapiah, PJE Zanbli Abd Rashid, PJE Sabri Ahmad, PJE Maznah Derani, PJE Mohd Zaimi dan dibantu oleh beberapa orang fasilitator.

Ends......

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Lensa eKPU