Sunday, August 17, 2008

PJS SIHAM MOHD HASHIM

CATATAN SEBUAH PERJALANAN

Bersama suami tercinta, Ustaz Zamri

Tahun 90-an (tak ingat) rombongan HPA, Tuan Haji Ismail sebagai Pengarah Urusan I dan isterinya Puan Hajjah Norhayati bt Ahmad sebagai Pengarah Urusan II serta beberapa orang leader dan staf antaranya Puan Zawiyah, Puan Norhayati Yunus telah datang berziarah ke Mesir. Kumpulan wanitanya termasuk Puan Hajjah Norhayati telah menginap di rumah sewaan saya. Itulah pertama kalinya saya mengenali HPA dan ketika itu saya belum mendaftar sebagai ahli. Kehadiran yang sebentar telah membuahkan kemanisan ukhuwah... ketika itu saya sedang menghidapi beberapa rangkaian penyakit. Puan Norhayati Yunus telah merawat saya sekadarnya serta memberi harapan bahawa saya mampu untuk sihat kembali sekiranya saya mencuba perawatan HPA. Bersama PJS Malaysia dalam Perjumpaan PJS Antarabangsa di Bandung

Tahun 1998 saya bersama beberapa orang rakan telah mengisi borang sebagai pengedar sah dalam Syarikat MLM HPA setelah diberi penerangan oleh upline saya iaitu Ustaz Mohd Zahir bin Ghazali. Maka bermulalah detik perjalanan mengatur strategi dan langkah yang tersusun dengan satu niat untuk mengimarahkan produk muslim di alam maya ini sebagai menyahut wawasan yang telah dinukilkan dalam program pertama bersama HPA. Benar..apa yang Tuan Haji kata ianya bukan suatu impian kerana saya melihat apa yang dirancang memang kita mampu capai tapi dengan syarat adanya kesungguhan dan kebersamaan.. Maka kita perlu menyambung rantai-rantai perjuangan supaya tidak putus di pertengahan jalan dan mampu mengecap kejayaan dalam waktu yang singkat.

Mewakili KPU dalam MILAD di Jogjakarta

Di awal perjalanan saya masih sendirian. Berbekalkan modal RM50.00, saya hanya mampu menjual kordial pegaga. Setiap hari saya membawa 2 botol ke sekolah. Alhamdulillah, saya mendapat sokongan awal dari sudut jiwa sahaja kerana ramai guru yang membeli lebih terdorong untuk membantu sahaja kerana ketika itu saya bertugas sebagai guru sementara di salah sebuah sekolah menengah di Kedah. Bersyukur juga, rezeki saya bertambah apabila mula ada permintaan untuk herba perubatan. Pesakit pertama saya adalah rakan yang sama mengajar di sekolah tersebut. Beliau telah menghidap penyakit kanser otak dan ingin mencuba perubatan HPA setelah buntu dengan perawatan aloypaty.

Pusat Jualan PJS Siham di Jitra

Sepanjang penglibatan ketika itu saya banyak mendapat tunjuk ajar daripada Ustaz Zahir sendiri, beliaulah yang membawa kami bertemu leader-leader HPA dan mengikuti pelbagai program HPA tanpa rasa jemu walaupun sebenarnya pada masa itu kami belum terbuka hati sepenuhnya untuk memulakan bidang perniagaan yang saya rasakan amat susah berbanding mengajar di sekolah. Tapi saya bersyukur kerana saya bukan jenis manusia yang banyak kerenah. Jadi, saya buat sahaja apa yang ustaz ajarkan walaupun rasanya dalam terpaksa.
Kebetulan pula dalam masa yang sama saya mempunyai sejarah kesihatan yang teruk. Dilahirkan berpenyakit penat atau lelah, membesar bagai anak raja, buat kerja berat contohnya angkat seterika atau timba mandi pun tak boleh, pergi sekolah sentiasa diawasi bapa sehingga saya mencapai usia 15 tahun Kemudian saya mendapat penyakit tambahan iaitu sakit dalam kepala yang dinamakan migrain. Setahun kemudian doktor mengesahkan penyakit saya sudah tidak dapat diubati. Saya cuma bertahan dengan ubat setiap 4 jam sekali dan mengikuti kauseling bersama doktor pakar selama 2 jam sekali setiap sebulan. Hidup saya tak seperti remaja lain. Saya menerima hakikat apabila bapa kesayangan meninggal dunia dalam tahun 1987. Hidup saya semakin tidak terurus. Alhamdulillah, saya dikelilingi oleh guru-guru yang penyayang. Saya dijaga dengan baik ketika di sekolah.


Saya rasakan amat beruntung kerana dikurniakan sahabat-sahabat yang baik di dalam HPA. Kehidupan yang sedikit tak terurus dan kesihatan yang kurang memuaskan saya dipertemukan pula dengan Encik Azizan dan Puan Zaharah yang lebih mesra saya bahasakan ayahanda dan bonda. Mereka manusia yang bersungguh-sungguh mengubati saya sehinggakan saya melihat mereka berbincang seolah-olah buntu menghadapi penyakit saya. Terharu rasanya… Hanya Allah membalas budi baik kalian. Dalam masa yang sama ustaz Zahir membawa saya bertemu leader, antaranya Puan Syarifah Sulaiman. Kepakaran beliau luar biasa bagi saya ketika itu. Buat pertama kalinya saya didiagnos penyakit melalui saraf tapak tangan. Luasnya ilmu Allah s.w.t. Kak Pah kata saya menghadapi pelbagai penyakit dan insyaAllah akan elok andainya saya amalkan perawatan HPA selama 3 tahun. Sekiranya saya inginkan keputusan yang lebih baik, amalkan selamaya. Setiap hari saya terpaksa menelan ubat sebanyak 20 biji sehari..kenyang!

Bersama sahabat setia, PJS Normah Zainol

Saya kembali ke tanahair dari Mesir pada tahun 2001 bersama suami tercinta, Ustaz Mohd Zamri bin Bakar. Kepulangan kami dalam suasana telah berkeluarga tentulah amat menyukarkan. Kami terpaksa mencari nafkah hidup sendiri. Kos hidup yang tinggi tidak mampu ditampung dengan gaji yang kami perolehi ketika mengajar di Sekolah Agama Rakyat. Kami menceburi pelbagai bidang perniagaan termasuk menjual frame khat, jual kuih dan menjadi pengedar HPA.

Kenangan pertama kali mencebur kembali HPA, ketika saya nekad untuk mencari sabun basuh kain Freesia. Kami mencari kedai HPA di Sungai Petani. Setelah berlegar hampir sejam lebih akhirnya kami bertemu dengan sebuah kedai yang terletak di hujung Taman Ria. Setelah membayar di kaunter kami pun ingin beredar, ketika menuju ke pintu ada seseorang yang sedang membelakangi kami mengalihkan pandangannya kepada kami, alangkah kecilnya dunia ini, itulah Ustaz Zahir rupanya. Setelah bersalaman dan bertanya khabar, Ustaz Zahir terus membuat temujanji untuk membawa kami ke Trolak kerana katanya di sana sedang berlangsung program HPA untuk semua leader seluruh Malaysia. Malam yang dijanjikan tiba, kami menunggu ustaz di pekan Junjung, Kulim sekitar jam 12 tengah malam… bayangkan… jam 1 pagi baru ustaz sampai dan kami sampai di Trolak hampir waktu Subuh. Di situlah saya mengenali Encik Rashidi Jamri (doty ketika itu), PJS Khalid Ishkri, PJS Cikgu Murad, PJS Aminah Sam (masih aktif ketika itu), PJS Sabedah dan ramai lagi. Mereka berbincang dengan penuh semangat setiakawan untuk menaikkan nama HPA di persada dunia. Hebat sekali untuk orang seperti saya melihat buat pertama kalinya… maka rasanya di sinilah bermulalah gerakan saya sebagai pegedar HPA.

Mewakili KPU meraikan kejayaan HPA di MAHA 2008

Sekembalinya dari Trolak, jalan sudah sedikit terbuka… walaupun tidak terlalu luas, cukup rasanya untuk kami lalui berdua. Langkah pertama yang kami ambil ialah mengikuti kelas mingguan.. Ketika itu hanya ada di Sungai Petani yang dibuat oleh Ustaz Zahir sendiri.. Setiap minggu kami berulang alik dari Junjung, Kulim lebih kurang sejam lebih perjalanan. Apa yang pasti setiap minggu suami saya, ustaz Zamri pasti akan transit di Hentian Juru untuk lelapkan mata seketika kerana keletihan… di siang harinya berniaga dan malamnya ke kelas mingguan. Saya bertindak mengawasinya ketika dia lena. Sampai di rumah biasanya sekitar 3 pagi.

Perjalanan kami menuju kejayaan rasanya begitu jauh kerana kami berdua tidak dikurniakan Allah kepetahan dalam berbicara. Apa yang pasti, setiap kali program HPA, ustaz adalah pembaca doa penutup. Itu saja sumbangan yang dapat diberi. Kami mendapat bantahan dan cemuhan daripada keluarga kerana menceburi bidang perniagaan yang tidak mempunyai masa depan, bukannya profesyen perguruan. Pekakkan telinga.. pejamkan mata.. yang penting kami tidak mengemis wang sesiapa. Kami bekerja dan terus bekerja tanpa rasa jemu bak kata pepatah kayuhan basikal walaupun perlahan insyaallah tetap akan sampai ke penghujungnya.. kami yakin.. kami boleh buat. Selama 2 tahun rasanya kami terpaksa memprogramkan ilmu di dada dengan mengikuti kelas mingguan dan juga program-program yang dianjurkan oleh Ustaz Zahir dan HPA sendiri, barulah kami mampu sedikit bersuara. Namun, apa yang pasti ukhuwah di dalam HPA amat manis untuk dinafikan. Hampir keseluruhan leader Utara.. memberi sokongan moral dan material kepada kami. Jasa kalian tak mampu dibalas..

Bersama PJS Malaysia dan Indonesia

Kami mula bertapak di Kulim kerana ketika itu saya tinggal bersama keluarga mertua. Kami bukan orang pertama di Kulim rupanya. HPA mempunyai sejarah hitam di sini.. maka tugas kami menjadi semakin sukar. Setiap pelanggan akan menceritakan kegagalan mereka bersama HPA... Apa yang menyayatnya pelbagai kata kesat dilontarkan. Tabahkan hati menerimanya. Kami cuba menghidupkan program dan meeting. Kehadiran tak lebih dan tak kurang 4 orang sahaja. Pelbagai cemuhan juga yang kami terima sebagai leader Kulim kerana tidak mampu menghidupkan program-program di Cawangan HPA Kulim. Alhamdulillah Ustaz Zahir, Cikgu Ismail, Cikgu Nadzri, Ku Azhar, Kak Normah juga Asnah Mustaffa dan rakan-rakan dari Sungai Petani datang membantu. Selama hampir sebulan saya terpaksa mengimport ahli dari Sungai Petani untuk memancing kehadiran warga Kulim ke program mingguan. Perancangan ini saya rancang bersama Asnah dan Ku Azhar. Alhamdulillah, kejayaan itu kita dapat lihat sehingga hari ini, jualan dari RM20 000 telah menjangkau ke RM250 000. Saya dan Ustaz sudah mampu untuk menarik nafas lega.. Terima kasih semua yang terlibat. Tidak lupa kepada sokongan downline di Kulim Habsah, Pak Long dan Aziz.

Demo-demo dibuat di merata tempat bersama Ustaz Zahir, Kak Pah, Cikgu Nadzri dan Kak Norma. Kami pergi ke merata tempat. Dalam tahun 2003, saya menggantikan tempat kak Pah ke Sabah atas urusan penjualan HPA di sana. Bersama-sama saya ketika itu ialah Ustaz Zahir bin Ghazali, Encik Aseri Hanapiah dan Puan Zaini. Ketika itu usia anak pertama saya baru 6 bulan.. mahu seribu daya.. anak bukan alasannya.

Alhamdulillah, hari ini setelah hampir 10 tahun, kami mampu tersenyum walaupun tak semanis senyuman mereka yang berjaya dalam masa yang singkat. Apa yang pasti kami telah buat apa yang mampu kami laksanakan dan jalan yang kami ambil adalah satu keputusan yang tepat.. Hari ini, kami sudah mampu untuk membawa kaum keluarga bersama dan membantu mereka yang susah sekadar yang ada. Apa yang lebih menggembirakan kesihatan saya semakin baik. Setelah 3 tahun mengamalkan perawatan HPA dengan bersungguh-sungguh, saya kembali menemui kak Pah untuk didiagnos. Alhamdulillah, saya telah benar-benar sihat. .dan insyaAllah saya akan terus mengamalkan perawatan HPA untuk mendapatkan kesihatan sepanjang hayat.. saya yakin..InsyaAllah.

Saya mendapat anugerah sebagai Pengarah Jati Terbaik di dalam Konvensyen 2007. Alhamdulillah, saya dan ustaz berjaya membuka sebuah kedai di Taman Tengku Maheran, Jitra, Kedah. Walaupun tidak sehebat mana, cukup untuk membuktikan sebuah kejayaan..
Wassalam

Daripada :
PJS SIHAM MOHD HASHIM
MOHD ZAMRI BIN BAKAR
RAHIL BINTI MOHD ZAMRI
MUHAMMAD HUMAIDI BIN MOHD ZAMRI


Ends......

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Lensa eKPU