Friday, August 8, 2008

PJS Abdul Razak Hussain

USIA BUKAN PENGHALANG KEPADA PERJUANGAN

Berjuang memartabatkan produk halal lagi baik tidak memerlukan pengalaman yang banyak. Tidak juga memerlukan amalan yang bertahun-tahun. Yang diperlukan hanyalah ilmu, kesedaran dan azam untuk berjuang menyedarkan masyarakat akan betapa pentingnya kembali kepada mengamalkan produk halal. Usia juga bukan penghalang. Darjat, keturunan, jawatan dan kedudukan juga tidak bermakna jika kesedaran tiada. Yang penting kefahaman yang tinggi kenapa dan mengapa kita perlu sama-sama berjuang untuk memastikan produk halal ada di setiap rumah umat Islam di negara ini. Atas kesedaran dan rasa tanggungjawab inilah, PJS Abdul Razak Hussain mengorak langkah untuk berjuang bersama-sama HPA.

Mula bergabung sebagai anggota berdaftar HPA pada tahun 1998. Ketika itu usianya sudah menjangkau 48 tahun dan ketika itu beliau bertugas sebagai guru di sebuah sekolah rendah di daerah Baling. Mesra dengan panggilan Cikgu Razak di kalangan teman-teman dan sahabat handai. Menceritakan saat bagaimana beliau mula mengenali HPA, Cikgu Razak terus mengukir senyuman. Memang itulah kelebihan yang ada padanya. Senyuman sentiasa berpanjangan walaupun topik perbincangan bukanlah sesuatu yang melucukan.

Adiknya, PJS Md Khatib adalah orang yang bertanggungjawab mengajak beliau bersama HPA ketika itu. Tanpa jemu-jemu adiknya menghubungi beliau agar turut bersama menggunakan barangan halal HPA. Produk ‘killer’ pada waktu itu hanyalah Minyak But-but dan Teh Herba sahaja di samping berbelas-belas produk lain. Hampir 5 tahun Cikgu Razak menjadi pengguna dan pengamal produk HPA. Tidak terfikir di hatinya untuk menjadi usahawan HPA yang mampu mengaut pendapatan bulanan puluhan ribu ringgit. Maklumlah pada ketika itu, beliau adalah guru Penolong Kanan dan seterusnya menjadi Guru Besar di SK Kuala Samak, Baling Kedah. Gajinya sebagai penjawat awam sudah cukup untuk menyara keluarga.

Namun sikapnya yang ramah, mudah mesra dan pendekatannya yang ‘klasik’ menyebabkan ramai guru dan sahabat handai serta penduduk sekitarnya mula mengenali HPA. Kebanyakan yang bersama HPA pada waktu itu sekadar pengguna barangan HPA sahaja. Tidak ramai yang mahu ke depan bertindak sebagai usahawan MLM.


Setelah ditukarkan sebagai Penyelia di Pejabat Pelajaran Daerah Baling/Sik, PJS Razak Hussain mula terfikir dan menghitung hari-hari terakhirnya untuk bersara wajib dari perkhidmatan awam dan apakah tindakan yang patut dilakukannya selepas bersara nanti. Sekitar 2004, Cikgu Razak mula bertindak sebagai usahawan HPA dengan membina jaringan dan rangkaiannya di merata tempat. Hujung minggu beliau kerap hadir memberi ceramah, taklimat dan mengadakan ‘home party’ sekitar daerah Baling dan Kroh di Perak.

Beliau banyak dibantu oleh isteri tercinta Kak Ummi dan anak-anak yang memahami hasrat dan perjuangannya. Semua anaknya menjadi ahli HPA dan bergerak cergas bersamanya memperjuangakan perniagaan ini. Kegigihan dan kesabaran yang ada pada Cikgu Razak menyebabkan beliau dianugerahkan pangkat Pengarah Jati Setia (PJS) oleh HPA pada tahun 2005. Anugerah PJS ini adalah untuk mereka yang setia dan bersungguh-sungguh dalam memperjuangkan HPA tanpa mengenal erti penat dan jemu. Pengorbanan Cikgu Razak dalam mempertahankan dan memperjuangkan HPA cukup tinggi.

Menceritakan saat-saat paling getir dan pahit dalam perjuangan HPA ialah peristiwa yang berlaku sekitar tahun 2002, apabila bekas pemimpin HPA yang dulu pernah memberi motivasi dan membimbingnya untuk berjuang dalam HPA telah bertindak keluar HPA dan menghentam serta menghasutnya untuk meninggalkan HPA. Kononnya produk-produk HPA penuh dengan penipuan dan kilang- kilang HPA pun sudah ditutup. Bekas pemimpin HPA ini juga telah menghasut dan memaksa ahli-ahli HPA sekitar Baling untuk sama-sama menyertai syarikat barunya. Program-program yang mereka anjurkan digunakan untuk mencaci, mencela dan memfitnah HPA, bukannya mereka menceritakan perjuangan syarikat dan produk yang mereka niagakan. Cikgu Razak tidak pandai untuk berlawan hujah, beliau tidak suka bertengkar . Akhirnya ramai juga di kalangan sahabat-sahabatnya yang dulu menganggotai HPA telah lari ke syarikat baru kerana terpengaruh dengan hasutan itu.


Cikgu Razak tidak peduli semua itu. Baginya yang benar dan hak tetap akan menang. Yang dusta dan batil tetap akan hancur. Beliau tidak mahu melayan sangat kerenah bekas pemimpin HPA itu. Kerjanya adalah memperkenalkan HPA kepada masyarakat agar menggunakan barangan ‘halalal toyyiba’. Cikgu Razak tetap 'steady' walau pun ramai rangkaiannya yang ‘melarikan’ diri.

Setelah bersara wajib pada tahun 2007, PJS Cikgu Razak tidak seperti penjawat awam lain yang barangkali terpaksa memikirkan bagaimana mahu mencari pekerjaan sambilan bagi menampung kos hidup yang semakin meningkat selepasa bersara. Ada rakan-rakannya yang terpaksa membuka kedai kopi, menjual surat khabar, bekerja dengan syarikat-syarikat tertentu semata-mata untuk menampung keperluan keluarga. Maklumlan apabila bersara, pencen hanya tinggal separuh sahaja. Kalau semasa masih bekerja gaji bulanan RM4,000 sebulan. Selepas bersara pencen yang diterima hanya RM2,000 sahaja sebulan. Separuh gaji telah hilang sedangkan bayaran bulanan rumah dan kereta belum lagi habis.

Dengan pendapatan bulanan 5 angka bersama HPA, Cikgu Razak menarik nafas lega. Beliau tidak perlu bersusah payah memikirkan sumber-sumber lain untuk menampung perbelanjaan keluarga. Segala usaha dan penat jerih yang dilaburkan sejak 5 tahun sebagai usahawan HPA berbaloi. Beliau tidak pernah menjangkakan HPA mampu memberikan bonus sebanyak itu kepadanya. Cikgu Razak kesal dan kecewa dengan sikap rakan-rakannya dahulu yang lari meninggalkan perjuangan ini kerana percaya dengan hasutan dan fitnah membuta tuli. Ramai yang menyesal dan ada juga yang telah kembali ke pangkal jalan dalam keadaan penuh kekesalan.

Apa pun PJS Cikgu Razak tetap bersyukur dengan anugerah Ilahi dalam usianya kini menjangkau 58 tahun. Baginya rezeki dari sumber yang halal, barangan yang halal, sistem perniagaan yang halal, pastinya akan membawa keberkatan yang berpanjangan. Beliau terus tersenyum, tetapi senyuman penuh kebahagiaan dan kepuasaan tanpa perjuangan selama ini mendapat redha Ilahi.

Ends…..

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Lensa eKPU