Wednesday, January 7, 2009

PERUTUSAN KHAS PRESIDEN KPU

Bila Penajaan Semula di Tamatkan dan Fotostat Kad Pengenalan diperkenalkan sebagai syarat untuk Permohonan Sebagai Pengedar Baru

Assalamualaikum,

Berbagai-bagai reaksi dapat di lihat berlaku di kalangan pengedar HPA di seluruh Malaysia apabila HPA mengeluarkan arahan memberhentikan penajaan semula dan peraturan baru mewajibkan salinan kad pengenalan bagi permohonan ahli baru. Sudah tentu ada yang bersetuju dan ada yang tidak. Ada yang rasa ianya cukup membebankan dan berpendapat ianya akan menimbulkan kesan negatif kepada syarikat. Walau apa pun reaksi dikalangan pengedar saya sebagai presiden kpu berpendapat seluruh warga HPA terutama dikalangan PJS dan pemimpin2 harus menerima arahan HPA secara positif dan meneruskan kerja-kerja mengembangkan jaringan dengan lebih baik dan tersusun.

Bila HPA dijadikan sebagai wadah untuk satu Jihad bagi mengembalikan manusia kepada Allah (Mengembalikan manusia kepada makanan halal yg sebenar, mengembalikan manusia kepada ekonomi barokah dan mengembalikan manusia kepada pengobatan sunnah) ianya haruslah dipikul oleh satu kumpulan pemimpin yang benar-benar faham akan jalan dakwah ini. Dua kekuatan yang selalu kita laungkan iaitu kekuatan akidah dan kekuatan ukhwah sebagai syarat kepada kemenangan dalam usaha jihad ini telah dijadikan sebagai bahan ujian oleh Allah kepada kita semua.


Telah sekian lama kita melihat dan mendengar keluhan dan ratapan beberapa pihak yang tidak puas hati dengan amalan sesetengah pengedar yang menjadikan penajaan semula sebagai profession mereka. Kemuncaknya HPA mendapati bahawa sudah sampai masanya penajaan semula diberhentikan kerana ianya berlawanan dengan hasrat untuk melihat pemimpin HPA berada dalam satu ukhwah yg kuat. Semua lapisan harus akur kerana itulah sebenarnya yang diajar oleh Allah kepada Nabi Muhammad SAW dalam Sirah yang selalu baca dan hayati.

Perjanjian Hudaibiah walau pun dilihat oleh para sahabat sebagai merugikan pihak Islam, tetapi hakikatnya apa yang tersirat disebalik perjanjian itu adalah disebaliknya. Iktibar yang boleh diambil dalam peristiwa ini adalah dari sudut bagaimana sikap yang diambil oleh pemimpin dan juga oleh yang di pimpin. Kita kena faham tentang Hak pemimpin dan hak pengikut. Hak pemimpin adalah membuat keputusan dan hak pengikut adalah mengemukakan pandangan. Bila keputusan telah dibuat sama ada ianya selari dengan pendapat kita atau tidak, sebagai yang dipimpin kita kena akur dan menghormati keputusan pemimpin.

Sejarah menunjukan kekalahan dan kejatuhan Islam berpunca daripada sifat ingkar kepada arahan pemimpin seperti yg berlaku dalam peperangan Uhud dan juga peristiwa apabila Saidina Ali ditanya mengapa kekacauan dan kekecohan berlaku dizaman pemerintahannya tetapi tidak di zaman Abu bakar R.A dan Omar R.A. Lalu Saidina Ali menjawab ' Kerana semasa pemerintahan Abu Bakar dan Omar pengikutnya adalah Aku dan semasa perintahan ku pengikutnya adalah kamu'. Dalam berorganisasi Hak dan Tanggungjawab Pemimpin serta pengikut harus di tulis dengan jelas dan di fahami oleh segenap lapisan supaya matlamat organisasi tercapai dengan rahmat dan pertolongan dari Allah SWT.

Kita hendaklah yakin bahawa perjuangan atas nama Islam harus melalui jalan yang sama seperti yang dilalui oleh para Nabi, para Shuhada' dan para solihin. Dalam perjalanan ini kita harus dapat melahirkan pemimpin dan pengikut yang berkasih sayang membawa panji-panji dakwah untuk menjadikan Islam itu tinggi dan memimpin Ekonomi Dunia. Kita baru ada sekelompok kecil pemimpin yg di gelar PJS dan sudah tentu jika kita ingin menguasai ekonomi dunia kita harus ada 60000-70000 PJS seperti angka para sahabat dan syuhada' yg bersemadi dengan tenang di perkuburan bakiq diMadinah Almunawwarah berhampiran makam Nabi yang kita kasihi.

Para sahabat yang menjadi pengikut setia nabi mengorbankan segala-galanya sehingga Islam menguasai 3/4 dunia. Kalau nak ikut Nabi sememangnya kita tak ada peluang lagi kerana nabi sudah lebih dari 1400 tahun meninggalkan kita, cuma kita boleh ikut mereka yang meletakan perjuangan seperti yang dibawa oleh nabi dengan dibuktikan dengan semangat dan kesungguhan yang tinggi.

Saya melihat penerimaan yang baik oleh semua pihak pada dasarnya walaupun ada sedikit keluhan tidak puas hati. Saya menganggap semua kita lulus dalam ujian ini dan insyaAllah tahun 2009 kita semua akan menjadi lebih cemerlang dan betullah seperti kata Tuan Hj Ismail bahawa tahun ini akan menyaksikan ramai pemimpin dari MLM lain yang akan menyertai HPA. Kita kena terima mereka dalam keluarga kita dan perlu sediakan untuk mereka tempat yang boleh mengasuh dan mendidik mereka, supaya mereka menjadi pemimpin seperti acuan yang kita kehendaki.

Wallahuaklam




Ends.....

1 comment:

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Lensa eKPU