Thursday, November 6, 2008

KOPI RADIX TIRUAN

Menghadapi isu ini pihak HPA telahpun membuat laporan kepada Kementrian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) untuk tindakan. Namun begitu perkara ini begitu sukar untuk diatasi kerana kumpulan ini bergerak dalam rangkaian yang terancang. Mereka telah mengusai pekedai pekedai yang hanya mahukan barang yang murah.

Selain itu laporan polis juga dibuat dan menunggu masa untuk tangkapan.Namun bagitu ahli-ahli HPA terus berjuang mempertahankan edaran kopi asli walaupun banyak kedai yang enggan berhubungan dengan mereka lagi. Dalam keadaan itu pemintaan Kopi Radix semakin tinggi mencatat jualan tertinggi bagi kopi 3 in 1.Kopi Radix kini mula bersaing dengan nescafe yang telah menguasai pasaran di negara ini sejak merdeka.

Kebimbangan ini lebih ketara apabila Kopi Radix benar-benar memberikan khasiat kesihatan. Mereka yang lemah tubuh badan akan dapat merasakan perbezaan antara minum Kopi Radix,kopi radix tiruan dan nescafe.Apa yang malang baru-baru ini HPA di minta oleh Nescafe melalui surat lawyer agar tidak menggunakan iklan mug merah kerana dikatakan itu adalah milik mereka.

Kalau tidak HPA kini sudah mula dilihat sebagai pesaing, sudah tentu isu mug ini tidak akan timbul. HPA mengambil langkah untuk mencari warna mug yang lain bagi mengelakkan perselisihan faham yang panjang. Namun bolehkah Nescafe mengubat hati pengedar HPA seramai 450 ribu orang yang menyatakan isu seperti "pukul anak, sindir menantu". HPA akan terus berjuang......

Ends....dari blog PU
update dari Kota Bandung, Jakarta Indonesia.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Lensa eKPU