Wednesday, July 14, 2010

SENAMAN vs URUTAN

Di Malaysia, saya dapati masyarakat Melayu mempunyai kegemaran berurut. Mereka mempercayai bahawa banyak penyakit dapat diubati dengan urut. Antara yang pernah saya temui ia boleh rawat termasuklah: kencing manis, barah, busung, buasir, strok dan lain-lain. Sudah tentu masalah mudah seperti sakit kepala dan sakit badan juga termasuk dalam kategori ini. 


Ilmu mengurut lama dipadukan dengan kaedah fizikal, fisiologi, kimia, biologi dan spiritual untuk mendatangkan hasil yang cukup memuaskan pesakit. Malangnya, disebabkan begitu ramai tukang urut yang tidak pasti tulen-palsunya, atau tepat-salahnya, maka ramai juga yang sangsi mendatangi tukang urut tanpa ada testimonial dari teman rapat atau ahli keluarga yang berjaya dirawati.

Sebagai seorang yang tidak pernah mempelajari ilmu mengurut, saya tidak berani memberi komen kepada keberkesanannya, kerana terlalu banyak ilmu Melayu zaman dulu yang kini semakin terbukti ketepatannya dari segi sains moden.

 
Namun, saya ingin berkongsi sebuah pendapat yang lahir daripada pemikiran seorang pakar urut yang juga seorang pesilat dan pengamal perubatan kerohanian Islam, iaitu Mohd Zainudin Ismail. Pak Din atau gelaran usikan ustaz Din yang diberi sahabat rapatnya, mempunyai pengalaman yang luas dalam bidang perubatan alternatif, urut, kerohanian, persilatan, perniagaan dan pembangunan jatidiri.

Beliau pernah menjadi tenaga pengajar bagi Kursus Sehari Urut Tradisi Melayu dan Seminar Mengenal Diri anjuran SMC Innovations dan mendapat sambutan memberangsangkan.
Sepanjang saya mengutip mutiara kata daripadanya walaupun tidak berguru secara langsung, saya dapati, banyak kata-katanya terbukti benar; dan satu pendapat yang beliau lahirkan lekat di kepala saya dalam memperjuangkan Senaman Tua:

"Selagi badan masih boleh bergerak, tidak usah berurut"

Maksud yang disampaikan, badan yang boleh bersenam, tidak padan diusung ke tukang urut. Hanya orang yang sudah lumpuh dan tidak boleh bersenam, maka urutan itu adalah senaman buatnya.


Lama saya memikirkan dan banyak terjumpa bukti dan pendapat pakar lain yang menyokong pendapat ini. Antara yang ditemui:

1. Sekiranya seseorang itu adalah atlit yang cergas dan aktif, maka urut diadakan sebagai senaman bantuan untuk sebelum dan selepas aktiviti. Tetapi, sekiranya ia bukan seorang yang aktif, maka pergi mengurut itu hanya akan melemahkan keupayaannya bersenam atau bergerak.

2. Ada orang yang pertama kali pergi berurut terasa sakit, tetapi semakin pergi, semakin ketagih. Ini adalah kerana, 'sedap' tangan tukang urut berpunca dari badan merembeskan hormon endorfin bagi menumpulkan kesakitan yang dialami. Semakin biasa berurut, semakin hormon endorfin hanya dirembeskan ketika sesi mengurut. Semakin hilang keupayaannya mengeluarkan hormon itu pada keadaan biasa.

Ini samalah seperti kebiasaan manusia moden mengambil tambahan Vitamin C, padahal badan manusia sendiri mampu menghasilkannya. Semakin biasa ia mengambil Vitamin C dari luar, semakin kurang kemampuan badan mengeluarkannya.


 3. Badan manusia mempunyai cetakbiru semulajadi, iaitu DNA (deoxyribonucleic acid) atau disebut baka. Setiap kali badan cedera, maka ia akan menyembuhkan tubuh berpandukan DNA ini. Sekiranya ada pengaruh luar seperti gayahidup pincang, salah postur duduk atau berdiri atau lain-lain, maka badan akan sembuh dengan salah, dan kesakitan jangka panjang akan dialami.

Namun, apabila proses penyembuhan ini diserahkan kepada tukang urut, sejauh manakah ketepatan tukang urut mengenali DNA kita atau di mana hak duduknya setiap sel, saraf, tendon atau ligamen? Sepandai-pandai manusia, mesti ada silapnya juga, dan kesilapan itu mungkin cukup merbahaya buat diri, keluarga dan zuriat.

4. Manusia mempunyai sikap, dan kadangkala apabila sikap negatif menjadi penghalang kepada pembangunan diri, jalan mudah adalah meminta atau membayar orang lain untuk menjalankan tanggungjawab kita.
Sebagai contoh, kita ada masalah kegemukan, tetapi bukan masalah kelenjar atau genetik yang menyebabkan kita sukar kurus. Masalahnya hanya satu, tiada disiplin mengawal makan atau tidak mahu bersenam. Maka, jalan mudahnya ialah mengambil pil kelangsingan, mendapatkan rawatan pengurusan berat atau pembedahan sedutlemak.

Sama juga dengan diri yang tidak mahu bersenam tetapi mahu sihat, maka ke tukang urutlah dia. Yang tidak disedari, tiada pembangunan diri kerana sikap itu masih wujud dan masih menduri dalam diri. Satu hari nanti, bila pil sudah tiada dan tukang urut sukar didapati, masalah lama akan timbul sebab perangainya masih mengikut nafsu.

Disebabkan itulah, saya berpendapat, usahlah kita outsource tanggungjawab menjaga diri sendiri dan keluarga kepada orang lain.

Jika kita faham konsep ini, kita akan sedar, betapa banyak kali kita menyalahkan guru atas kebodohan anak kita, menyalahkan jam (yang tak berdering) dan jam (yang di jalan raya) atas kelewatan ke pejabat, menyalahkan isteri dan anak-anak yang tidak hormat pada kita, atau menyalahkan takdir kerana kegagalan kita.

Pendek kata, jangan jadi seperti bangau yang suka menuding.

[Artikel asal dipetik dari : http://senaman-tua.blogspot.com]



BENGKEL SENAMAN TUA (I)

Anjuran : Pusat Perubatan Jawi Nurussyifak
dengan kerjasama
Radix Adventure Team & Kelab Pemimpin Utara


Tarikh : 17 Julai 2010 / 5 Syaaban 1431 (Sabtu)
Masa : 2.15 pm - 6.30 pm
Tempat : 3259 (A), Lorong 2A/1, Taman Selasih, Kulim, Kedah
Yuran : RM 60.00
Pakaian : Sukan / Silat
Pendaftaran : SMS : BST1 [nama penuh] [umur]
ke tel.0194807721


Sebarang pertanyaan, sila email ke : azham[at]radix2u.com

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Lensa eKPU